Vliegen veilig? Zo’n uitspraak schudt de gender-rollen even flink door elkaar. Hoe moet een stoere man z’n meisje nou kalmeren bij een beetje turbulentie? Wanneer stijgen en landen gepaard gaat met veel horten en stoten? Hoe sussen we die angstige vrouwtjes nog? We moeten er aan geloven: die momenten zijn voorgoed voorbij. Het aantal vliegdoden was nooit eerder zo laag – slechts 256 mensen lieten het leven. Vorig jaar was dat bijna het dubbele, het is werkelijk een schrijnende situatie dit jaar. Zo weinig doden, dat haalt alle spanning uit vliegen. Lekker dan.
Er valt genoeg af te dingen op deze cijfers trouwens, zo waren er vorig jaar enkele grote ongelukken waardoor het aantal doden twee keer zo hoog was. Dat kan dus zomaar gebeuren, dames. Één jaartje vol vliegtuigrampen en je zit zo weer op Bijlmer-records, qua dood en verderf. Vergeet dat nooit.
Vliegtuigongevallen worden overigens pas bijgehouden sinds 1946, dus wie weet hoe het daarvoor was? Afgezien van de Grote Oefening begin jaren ’40 is er zeer weinig bekend over het aantal vliegdoden. Koffiedik kijken, meer is het niet. Net als met de opwarming van de aarde niet te zeggen valt hoe koud of warm het 2000 jaar geleden was, geldt dat ook voor vliegtuigdoden. Uit een klein privéonderzoek blijkt wel dat het aantal slachtoffers door toedoen van de luchtvaart destijds nihil moet zijn geweest. Dus wat nou veiliger? Die 256 doden zijn er nog steeds 256 te veel! Dames, houdt u goed vast aan uw man, we’re about to take off!