Wat iedere man gedaan moet hebben voor hij sterft
De bejaarde seksbom Tom Jones doet het al járen: wellustig aan damesslipjes ruiken die hem tijdens optredens worden toegeworpen. Een goed gebruik dat eindelijk ook tot Nederland is doorgedrongen. Niemand minder dan Jan Smit onthulde ooit in een mannenblad dat hij graag zijn neus in damesondergoed steekt dat op het podium belandt. “Soms zijn de slipjes net gewassen”, vertelt Jan, “dan staat hun telefoonnummer erin.”
Maar de Volendammer heeft meer iets met warme, vers gedragen damesondergoed. Daar ruikt hij “uit sportiviteit” altijd even aan, want “ik betrek mijn publiek graag bij mijn optredens.”
Zoals een wijnkenner de wijn in het glas laat walsen om het aroma op te snuiven, zo inhaleert Jan damesondergoed. “Elk slipje heeft zijn eigen verhaal,” zo vertrouwde hij me afgelopen weekend toe na een optreden in een feesttent in Hindeloopen.
Backstage omringt Jan zich het liefst met stapels gedragen damesondergoed. “Ruiken aan een slipje moet je zien als een ontdekkingsreis,” vertelt hij gedreven. De sympathieke volkszanger laat me een damesonderbroek zien die maar net in zijn beide handpalmen past. In het midden van de lap wit katoen zie ik een donkergeel, geronnen urinespoor. Ik trek een vies gezicht, maar Jan weet wel beter. Hij spreekt me streng toe. “Damesondergoed beoordeel je niet alleen met je ogen, maar ook met je neus.”
Zo gezegd, zo gedaan. Vol overgave drukt Jan de onderbroek in zijn gezicht, om zich vervolgens in superlatieven uit te laten over het bouquet aan geuren dat hij zojuist heeft mogen ervaren. “Licht… delicaat… fruitig… een klassieker, helemaal op geur.”
Nogmaals snuffelt hij aan de donkergele plek. Ja, nu weet hij het zeker. Het is de scherp riekende urinelijn die hem in vervoering brengt. “Een enorme complexiteit aan indrukken,” aldus Jan. “Robuust in de aanzet, maar met een rijke schakering aan geuren. Rijp en vol.” Hij zucht verrukt.
Genoeg gehoord en gezien. Ik vlucht de feesttent uit. Eén ding is zeker. Wie opgegroeid is in vislucht, houdt er vreemde voorkeuren op na.