Kunst: een begrip zo rekbaar als elastiek en zo onbevattelijk als vrouwelijke emoties. Zo zag ik een keer bij de kunstuitleen een verroest vogelkooitje staan. Op de bodem lag een poepje en er plakte nog een veertje aan een van de stokjes. Wat er ook op plakte was een prijskaartje die zei dat deze ‘installatie’ € 300,- kostte. Hoofdschuddend liep ik door.
Afgelopen week zag ik opnieuw kunst waarvan mijn hoofd ging schudden. Op de Duitse RTL was een verslag te zien over de Art Cologne, een kunstbeurs in Keulen. Voor de gigantische Messe stond een kunstenares genaamd Milo Moiré wijdbeens op twee aluminium steigertjes. Anderhalve meter onder haar lag op de grond een groot wit doek. De oplettende kijker was er inmiddels van op de hoogte dat ze kippeneieren, ingespoten met verf, heeft ingebracht. Als in: in haar kut geschoven. Gewoon buiten op straat, temidden van een handvol met cameraatjes bewapende omstanders.
Nu kijkt Milo omlaag naar het doek en positioneert zich. Met de benen licht gebogen mikt ze en perst ze met een harde zucht het eerste ei uit haar lichaam. Met een doffe pets kletst het met rode verf gevulde ei op het doek. Even later valt de tweede (geel), gevolgd door een derde (paarsig). Sommige omstanders kijken vol walging naar het schouwspel, anderen weten niet hoe snel ze zoveel mogelijk foto’s moeten maken. De RTL camera vraagt hen of dit kunst is, of gewoon een bizarre artistieke pornoshow. De mensen staan perplex. Na een paar minuten is het schouwspel klaar. Milo klimt het steigertje af en kijkt met een quasi moeilijke blik naar haar creatie ‘PlopEgg’. Hoofdschuddend zap ik weer verder.
Zelf kijken? Hieronder de gecensureerde versie. Maar ware kunstliefhebbers hadden natuurlijk al op haar naam geklikt voor de ongekuiste variant.