Voetbal, truckers on ice en actiefilms doen vermoeden dat RTL7 zich op sportieve, avontuurlijke mannen richt. Maar nog nooit is dat gekoesterde beeld van het man-zijn zo radicaal de nek omgedraaid, nu de zender zich aan de James Bond-maand waagt.
In mijn herinnering was Bond een held die zich van de ene actie naar de andere haastte. Maar nu RTL7 James Bond-films uit het jaar kruik herhaalt, blijkt 007 gewoon een man met het voorkomen van een louche autoverkoper, die van het ene bordkartonnen decor naar het andere wandelt. Ondersteund door uitvindingen waarvoor Chriet Titulaer zich nog zou schamen op een derdehands gadgetsbeurs. Zoals een cassetterecorder verstopt in een boek. Alsof je een collectorsitem uit de Grote Oorlog te pakken hebt.
Ook de auto’s van Bond waren voorzien van waanzinnige snufjes. Zoals een achterkant die zo groot was dat je er een snelweg op kon projecteren. Zijn bolides passen moeiteloos in het tv-programma Pimp My Ride. Maar dan wel aan het begin van de aflevering omdat ze nodig moeten worden opgeknapt.
Maar 007 krijgt wel alle vrouwen. En wat voor vrouwen! Onafhankelijke, zelfverzekerde vrouwen met een eigen mening – maar niet heus. Terwijl de Dolle Mina’s hun bh’s stonden te verbranden, verstopten Bondgirls zich gewillig in een kledingkast omdat James het bed in de hotelkamer even nodig had voor een andere vrouw.
Akkoord, de films zijn veertig jaar oud. Maar door ze nu uit te zenden, blijft er weinig van de herinnering overeind. Gelukkig heeft RTL(00)7 zelf ook door dat er wat testosteron ontbreekt. En daarom wordt deze maand mede mogelijk gemaakt door James Bond-parfum voor mannen. Ja, want voor de spiegel het kussentje van je eigen James Bond parfumflesje indrukken is natuurlijk echt het toppunt van mannelijkheid.
Ik verheug mij nu al op de volgende themamaand waarin je Schwarzenegger-okselspray of een Sylvester Stallone-diadeem kunt winnen. RTL7, houd onze helden een beetje intact en laat ons nog een klein beetje voelen dat wij afstammen van de oermannen.