Ja Mark Rutte, wat stond je daar mooi te verkondigen dat we gewoon die nieuwe auto moesten kopen. Hadden we best kunnen doen, maar doordat die beloofde € 1000 van je maar niet kwam opdagen, deden we dat dus mooi even niet. Integendeel, heel Nederland trok de afgelopen jaren de broekriem aan en die economische boost waar je zo op hoopte blijft voorlopig nog wel even uit. En de autoverkoop? Die is in 45 jaar nog niet zo laag geweest, horen we deze week.
Met 380.000 verkochte bolides staan we weer op het niveau van 1969, en dat is niet omdat de auto’s tegenwoordig zoveel slechter zijn dan toen. Aumacon, het kenniscentrum van auto’s en alles wat daar mee te maken heeft, stelt dat ‘de rol die de auto in ons leven speelt, tanende is. Zowel als vervoersmiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden’. Om daar de woorden ‘een typisch Nederlands verschijnsel’ aan toe te voegen.
Aumacon gaat daarmee gemakshalve voorbij aan een andere factor: geld. Waar de aankoop van een nieuwe auto nog te behappen kan zijn, is het bezitten van een wagen een heel ander verhaal. Een dúúr verhaal. Wie een auto bezit krijgt in ons land te maken met motorrijtuigenbelasting, accijns, bijtelling, brandstoftoeslag en BTW – in sommige gevallen komt deze laatste zelfs nog óver een belasting heen. Kijk je naar de omringende landen, dan hebben die in veel gevallen nog nooit van gehoord van deze voorbeelden. Deze ridicule en kunstmatig hooggehouden kosten maken Nederland daardoor een van de duurste landen in de EU als het op auto’s aankomt.
Wie deze zomer in het buitenland reed, zal zijn mond herhaaldelijk hebben voelen openvallen van verbazing bij het zien van de heersende benzineprijzen. Een litertje Euro 95 doet in Duitsland € 1,47 en rij je door naar Oostenrijk, dan tank je eenzelfde liter voor slechts € 1,35. Ondertussen probeert staatssecretaris Wiebes krampachtig aan te tonen dat het toch echt niet aan de absurde accijnsverhoging ligt dat er in ons land miljoenen liters minder wordt getankt en rijden er Belgische vrachtwagens rond met de slogan ‘Rutte, bedankt voor de rijkdom!’. Geloven in de paashaas is makkelijker.
Je vraagt je af hoeveel voorbeelden en bevestiging Rutte, Wiebes en die hele gehaaide geldwolvenclub in Den Haag nog nodig hebben om aan te tonen dat het huidige beleid in velerlei opzichten harder faalt dan dat een JSF vliegt. Het idee dat de overheid er voor de mensen is en niet andersom is, inderdaad, maar een idee.
Bij andere landen vergeleken zoals bij de Duitser( 44.657.000), Italiaan( 34.310.000), steekt Nederland met maar 7.000.000 auto’s maar schraaltjes af. Is de hogere cash cow impact per auto voor de autobezitter in ons land daarmee misschien te verklaren? Het afknijpen werkt zeker ontmoedigend op de groei en direct op onze economie. Onbedoeld bijeffect vd groene politiek?
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/24921-auto-industrie-de-cijfers.html
Als er Belgische vrachtwagens zouden rijden met de slogan Rutte bedankt voor de rijkdom, man, dat zou pas een statement zijn.
Check: https://twitter.com/pasvugts/status/436851566537363456
Ik geloof mijn ogen niet. Het is een statement.