Zo tussen geweldige TV-programma’s als RTL Boulevard, The Voice en natuurlijk het vertederende kijkcijferkanon Heel Holland Bakt door krijgt de kijker tientallen verschillende commercials over zich heen. Wie lekker afgestompt voor zich uit zit te staren laat deze filmpjes gelaten over zich heen komen, of gaat even plassen of iets te drinken pakken. Ik niet. Ik zit bij de meeste reclames hardop respons te geven op alles wat het commerciële front zich aan mij opdringt.
Als het op reclames aankomt, ben ik oplettend en kritisch. Reclames roepen dan ook ontzettend veel vragen bij me op. Zoals: wanneer zijn wasmiddelen eens een keer niet meer nieuw? Wanneer keren de 3J’s terug in een hamburgerreclame? En, in het geval van Maggi Ovenkrokant Kip Traditioneel: wat de fuck is ‘traditioneel’ nou weer voor een smaak?
Omdat de reclame Nederlands is, denk ik bij een traditionele smaak aan het eten dat onze opa’s en oma’s aten. Aardappelen. Uien. Kool. Witbrood. Spruitjes. Wortelen desnoods en slappe frieten. Misschien is het de smaak van al deze dingen gecombineerd, want ik kon het voor geen meter thuisbrengen. ‘Zoutig paneermeel’ kwam het dichtst bij de smaak die ik proefde. Maar om dat nu op een verpakking te zetten…