Mannen en auto’s vormen sinds jongensjaren een succesduo. Auto’s hebben op mannen een aantrekkingskracht die vrouwen bij tassen, pumps, tierlantijntjes, bodycrèmes en zacht gevulde chocolaatjes herkennen. Mannen denken dat ze auto’s snappen, ook al hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.
Wat wel het geval is, is dat als er een autocommercial voorbij komt die over alles gaat behalve de auto, iedere man een diepe zucht slaakt. Zoals bij die truttenschudder van Opel waarvan de ballen maar niet wilden indalen, en zoals nu bij een of andere Peugeot die verkocht wordt met de ultiem verwijfde pay-off ‘Sommige emoties zijn sterker dan andere’. Een slogan die net zo vlot op sladressing als op maandverband slaat: zo nietszeggend komen ze gelukkig nog maar zelden.
We vatten het filmpje even kort samen: Doorsnee man zit met strakke Aziatische mevrouw in hip ogend Aziatisch restaurant en bestelt stoer doch naïef hele hete soep. Vijf pepertjes heet, die categorie. Tjonge jonge, malle westerling, als dat maar goed gaat! Man neemt hap van soep en krijgt het, geheel naar verwachting, moeilijk. Echte mannen zouden nu een groot glas koud bier in een teug naar binnen gieten en met een stalen gezicht de rest van de soep opeten. Maar niet deze man: met een fikkende bakkes snelt hij weg van tafel en vrouw, stapt direct in zijn doorsnee suffe auto, geeft gas en slaakt een brul van opluchting uit. Daarna rijdt hij nog een rondje over iets te schoon geveegde Aziatische straten.
Deze commercial is duidelijk niet door echte mannen gemaakt. Als echte mannen een autoreclame maken, dan worden er geen paralellen getrokken met soep. Het is niet grappig, het is niet informatief en het zegt geen ruk over de auto in kwestie.
Als echte mannen het filmpje hadden gemaakt, dan zat het een stuk logischer in elkaar. Daar hoeft niet eens het testosteron van het scherm af te spatten. Als achteloze kijker wil je vooral weten waarom die auto zo tof is en waarom jij er liefst morgen nog direct een zou moeten aanschaffen. Door te melden wat je wilt horen: deze auto rijdt absurd lekker, hij ruikt heerlijk nieuw, er zitten maar liefst zeven dikke speakers in en op iedere grote parkeerplaats kijken alle vrouwen smachtend naar je om, omdat deze auto je nu eenmaal woest aantrekkelijk maakt.
Sommige emoties zijn sterker dan andere. Een zwak vertaalde zin van het Franse origineel. Van dit soort laffe verloocheningen zijn mijn sterkste emoties vooral droefheid en teleurstelling. Tijd voor een echte mannenauto en aanverwante reclames waar je morgen nog eens over napraat. Wat dat betreft is het jammer dat er maar één Zlatan is.
Helemaal mee eens, mannenauto’s moeten aan de ‘man’ gebracht worden door in te gaan op de mannelijke aspecten!
Dank! Daarbij zijn onze prachtige ideeën m.b.t. kundig copywriten stukken goedkoper en meters meer to the point dan deze Franse breinspruit. Schroom niet, reclamemakers!
Ach ja, allemaal onderdeel van de totale vertrutting/feminisering van onze maatschappij.
Man zijn is straks verboden.