
Foto: hoogcatharijne.nl
Vrouwen laten zich afleiden
Waar vrouwen gericht zijn op het willen verzamelen tijdens het winkelen, gaat de man veel gerichter meteen op zijn doel af. Vrouwen zijn kieskeurig, twijfelen of zij echt een goede keuze zullen maken en nemen uitgebreid de alternatieven in overweging. Ze maken ook graag een praatje met het personeel. Vrouwen vinden het gezellig om eens uitgebreid in de winkel rond te kijken en laten zich afleiden door nieuwe producten die zij al gauw interessant vinden.
Mannen schieten een prooi
Hoe anders is dat bij mannen. Ze gaan recht op hun doel af. Vinden ze niet meteen het product waar ze naar zochten, dan gaan ze meteen naar een andere winkel. Ze laten zich niet gauw verleiden om andere producten te gaan bekijken die ze niet direct nodig hebben. Duurt de zoektocht te lang, dan kiezen ze voor een redelijk acceptabel alternatief. Een man is ongeduldig en wil vooral niet teveel tijd verliezen.
Volgens de onderzoekers uit Michigan zijn mannen en vrouwen te vergelijken met jagers en verzamelaars. Mannen willen, vanuit evolutionair perspectief, zo snel mogelijk een prooi schieten om die vervolgens naar hun gezin te brengen. Vrouwen zijn daarentegen verzamelaars die producten met elkaar vergelijken. Ze zouden dit op dezelfde wijze doen als dat ze vroeger de meest geschikte planten uitkozen voor de maaltijd.
Tijd verspillen aan ‘zinloze bezigheden’
Dat dit winkelgedrag van mannen en vrouwen niet matcht, is dan ook niet verwonderlijk. We kennen allemaal de taferelen waarbij de vrouw urenlang in de paskamertjes doorbrengt terwijl manlief ongeduldig ijsbeert en verveeld voor zich uitkijkt. Hij geneert zich als ze weer voor de zoveelste keer zijn mening vraagt terwijl ze voor hem uit koketteert. In de auto komt het tot een daverende uitbarsting. Hij had heel wat andere dingen op de planning staan die dag en hij ergert zich aan de tijd die is verspild aan ‘zinloze bezigheden.’ Zijn vrouw verwijt hem ongeïnteresseerdheid en voelt zich afgewezen door zijn gebrek aan aandacht.
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen gemiddeld 8.15 minuut besteden aan winkelen terwijl dit bij mannen slechts 4.41 minuut is! Bij het online shoppen ziet een man die op zoek is naar schoenen daarom het liefst een ruime selectie per pagina, zodat hij in een oogopslag een keuze kan maken uit modellen die hem wel en niet bevallen. Waar vrouwen twijfelen, nemen mannen eerder een beslissing op basis van praktische feiten.
Shopboy voor twee euro
Toch wil de vrouw graag aandacht van een man, ook tijdens het winkelen. De commercie heeft dit ook ontdekt en is hierop ingesprongen. Zo is het fenomeen ‘shopboy’ sinds mei dit jaar door Hoog Catharijne in het leven geroepen. Vrouwen kunnen een man inschakelen die hen helpt met winkelen. De mannen staan netjes in een rij te wachten, op dezelfde manier zoals winkelwagentjes staan opgesteld.
Vrouwen kunnen een man afhalen die hen persoonlijk advies geeft en hen helpt bij het zoeken naar de juiste maat kleding voor slechts twee euro. Volgens woordvoerder Heleen Okkerman van Hoog Catharijne is het geen grap. Het project is nog in een testfase, maar er wordt al positief op gereageerd.
Verlost van smeekbedes
Het heeft dus geen zin om je best te doen het je vrouw naar de zin te maken tijdens het winkelen. Het zal zeer waarschijnlijk niet werken. Veel mannen zullen daarom hopen dat het fenomeen ‘shopboy’ zich verder uit zal breiden. Dan zijn zij verlost van de smeekbedes van hun vrouwen om gezellig ‘even’ mee te gaan winkelen! En ze hoeven ook niet bang te zijn voor concurrentie. De ‘boy’ moet tenslotte weer teruggebracht worden! Zo zijn beide partners tevreden en kunnen ze hun tijd besteden aan dingen waar ze samen plezier aan beleven. Ook nog goed voor een bruisende relatie!