
Klikken voor grotere versie
Ontmoet Dim van Gerven uit Zaandam. Wat een aparte naam hè, Dim van Gerven. Ik kan zijn naam niet vaak genoeg noemen, want Google houdt daar namelijk heel erg van. Want Dim van Gerven, lieve lezeressen, gaat de eeuwige jachtvelden van Google op als DE GROTE PLAGIAATPLEGER.
Over Dim van Gerven
Dim van Gerven komt uit Zaandam. Daar heeft hij platenzaak CoCo Records aan de Zuiddijk in Zaandam.
Als klanten een cd’tje jatten, wordt Dim van Gerven uit Zaandam heel boos. Dat is jatten! Maar zelf doet Dim niet anders. Zoek maar eens de verschillen tussen mijn column in dagblad Metro en zijn hiernaast afgedrukte post op Facebook (klikken voor vergroting).
Kleine hint: let vooral op de eerste alinea, waar Dim van Gerven uit Zaandam heel sneaky het zinnetje “In huize Koelman gaat de champagne open” heeft verwijderd.
Want zo rolt Dim van Gerven. Uit Zaandam. Van platenzaak CoCo Records aan de Zuiddijk. Of had ik dat al gezegd?
Goh, hoe hoog komt dit postje straks in de google-ranking wanneer je op DIM VAN GERVEN zoekt?
Dim van Gerven
Plagiaat… Wat je op internet zet wordt hergebruikt. Eigenlijk wordt alles wat je publiceert publiek bezit. Het word publiceren heeft dat ook een beetje in zich. Luuk heeft mooie columns en ik ben het er vaak roerend mee eens maar ik vind dit een beetje kinderachtig.
De groentenboer die zijn appels op de stoep etaleert vraagt er ook om dat zijn appels worden gejat, Robbert Brinkman? Anders moet ie ze maar binnen houden?
Hergebruiken op internet is inderdaad vrij normaal, maar er dan je eigen naam onderzetten en doen alsof jij het gemaakt/geschreven hebt nog steeds plagiaat en maakt je een ordinaire, laffe dief.
Daar heb je een punt. Alleen gaat de vergelijking met appels niet op. Er is immers niks weg. Dit kun je vergelijken met het fotograferen van een mooi schilderij voor in je fotoboek ( of op Facebook) De essentie van publiceren is letterlijk het publiek maken van je creatie. Als deze meneer een boek uit geeft met de beste columns, en daar flink aan verdient zonder Luuk te benoemen / royalties af te dragen wordt het een ander verhaal. Deze meneer heeft dit niet op een website geplakt om er aan te verdienen. Hij zet het stukje op zijn Facebook. Lijkt me een gevalletje dommigheid van een klein mannetje. Iedereen die de Metro leest (en dat zijn er best wel een paar) heeft die column van Luuk gelezen en dus herkent iedereen de tekst.
Ik denk eerder dat jouw vergelijkingen niet opgaan, Robbert. Gelukkig is de wet wel helder over diefstal. Daar is dat hele idee van copyright voor in het leven geroepen, om duidelijk te maken dat op een stuk tekst of op een idee of op een foto of tekening EIGENDOMSRECHTEN zitten. En ook al is het oooooh zo makkelijk om iemand anders eigendom te stelen en hoef je er in dit geval je luie stoel niet eens voor uit, het blijft diefstal. Facebook zal het ook rap weghalen als Luuk daarom zou vragen.
Ik had de column van Luuk niet gelezen (ik denk dat je overschat hoeveel mensen de Metro lezen) en ik denk dat hij liever had dat ik hem hier http://www.koelman.com/2016/zielloze-koopgoten/ zou lezen dan op de facebookpagina van een klein, stelend mannetje.