
Bron: Wiki Commons
Een advertorial is één, product placement is twee en sneaky de Reclame Code Commissie omzeilen is een dikke drie. Via een medewerker (weliswaar een van achter de schermen, maar op verzoek desondanks anoniem) van het programma Studio France hoorden wij in een vochtig fietserstunneltje dat de hele show een grote verkapte promostunt voor de snackindustrie is.
“Het was exact de bedoeling dat er een relletje zou ontstaan met als centraal onderwerp de frikandel. Sinds het gekissebis tussen Max en Raf en de daaruit voortvloeiende commotie zijn er de afgelopen dagen 12% meer frikandellen dan normaal verkocht.”
De smakelijke hapjes Anouk Hogendijk en haar voetballende collega Marloes Pieëte in diezelfde uitzending waren volgens onze informant een directe verwijzing naar de welbekende dozen gevarieerde mini-snackjes – frituurhoeraatjes voor intimi. “Of neem bijvoorbeeld Messi. Dat is geen echte teckel, maar een grote harige satékroket. Hij bevat alleen iets meer vlees. Reken maar dat daar nog een keer naar verwezen zal worden. Het is één groot frituurcomplot daar.”
De NPO wil graag dat mensen het programma ‘vet’ vinden. Zo’n populaire term spreekt aan, volgens de informant. Hoe dan ook, je snapt nu meteen waarom er onder toezicht van een lauwe kipnugget iedere avond een stel bitterballen met elkaar op de bank zit te zwetsen.
Weet je waar ik opeens trek in krijg?
Ik gok een lange wandeling vol live poëzie. Okee, ik ga nú je link klikken!