
Bron: PixaBay.com
RTL Z Doc. Het programma waarin de kijker een blik mag werpen in de wondere wereld van de superrijken. De 1% van de 1% rijken der aarde. Super exclusieve diners, landhuizen van tientallen miljoenen, garages vol Ferrari‘s en jachten ter grootte van een klein huizenblok. Je valt van de ene verbazing in de andere. Hoe gekker, hoe groter. Hoe duurder, hoe beter. Niets anders dan het absoluut duurste en meest exclusieve wat je maar kunt bedenken.
Veel mensen hebben daar een oordeel over, vaak uit jaloezie en eigenlijk nooit positief. Waarom moet dat toch allemaal zo duur en zo grotesk? Ik persoonlijk heb een modaal inkomen, en toch snap ik die mensen. Het gaat namelijk allemaal om referentiekaders, of in andere woorden: wat je gewend bent.
Om alles in het juiste perspectief te plaatsen, heb ik eens zitten rekenen wat het mij in verhouding zou kosten. De meneer waar ik naar zat te kijken, gaf een familiediner en was daarna een luttele 13.000 euro armer. Niet gek als je weet dat ze water dronken van slechts 40 euro per fles. Of een lepeltje wijn nuttigden ter waarde van een luttele 120 euro. Ja, een hele lepel vol wijn voor 120 euro.
Oké, geen oordeel, zei ik al. Want ik snap ze. Als je dit namelijk in verhouding zet tot zijn vermogen, dan zou dit betekenen dat ik 3 euro kwijt zou zijn. Niet gek voor een exclusief dinertje, toch? Hetzelfde geldt voor hun auto’s… een Ferrari is voor deze mensen hetzelfde als voor ons een tweedehands Suzuki.
De superrijken zijn altijd druk en hebben nooit echt privacy. Behalve… als ze een boot hebben. De juiste term is overigens jacht; boot is voor het plebs. De RTL Z doc ging over superjachten. Boten van minimaal een half voetbalveld lang, ter waarde van een paar miljoen of meer. We maken kennis met een eigenaar die zijn paar jaar oude jacht van 40 miljoen euro wil inruilen voor een nieuwer en nog groter exemplaar, want zijn vorige was toch wat aan de kleine kant.
Over de top, denk je dan. Nou nee, misschien een beetje, maar bedenk dan dat deze mensen niet normaal op vakantie kunnen en op de meest afgelegen plekken toch nog mensen tegen kunnen komen. Tenzij ze hun vakantiehuis ergens heen verplaatsten waar de gemiddelde sterveling niet komt. En dat is precies waarom ze zo’n jacht kopen. Een varend vakantiehuis met de luxe die ze gewend zijn.
Anderzijds, is het gewoon hetzelfde als vroeger. Boys will be boys, only their toys get bigger. Hoe groter de knikker, hoe meer aanzien je had op het schoolplein. Jouw complete vermogen was toen een grote glimmende bonker. En nu een groot glimmend jacht.
Had ik maar een boot, denk ik terwijl ik zachtjes de deur achter mij dicht trek om naar mijn werk te gaan.