Achter mij rijdt een Audi. Heel hard. Hij geeft groot licht, want hij wil mij voorbij.
Maar ik tuf keurig links in de file. Naast bij heel veel vrachtwagens en verveeld appende mensen. Het heeft geen zin om naar rechts uit te wijken, dus de Audi wacht maar even.
Vindt ‘ie niet fijn.
Hij begint te toeteren en laat zijn motor vervaarlijk ronken.
Dat werkt als een rode lap voor een stier. Het doet iets met mij.
Ik besluit om de bestuurder van de snelle auto achter mij eens lekker het bloed onder zijn nagels vandaan te halen.
Dus blijf ik expres stil staan terwijl het voor mij doorrijd. Maar als er naast mij ruimte ontstaat waardoor de Audi meneer denkt mij rechts voorbij te kunnen, geef ik snel wat gas. En de Audi ziet geen ander emogelijkheid om wederom achter mij plaats te nemen.
De bestuurder begint nu woeste gebaren te maken.
Ik moet daar om grinniken.
Verder houd ik mij keurig aan de regels.
Want ik heb mijn lol wel gehad. Ik rijd netjes mee met het verkeer en ik besluit om de woeste meneer voorbij te laten gaan zodra het verkeer het toelaat.
Maar het kwaad is al geschiedt; ik blijk de rode lap voor de meneer te zijn en hij begint mij uit te dagen.
Hij remt vlak voordat hij mijn bumper raakt. Zijn toeren maken overuren, zijn toeter kan heel hard en meneer blijkt een universitaire studie in handgebaren te hebben gevolgd. Daarbij zie ik zijn gezicht gevaarlijk rood worden.
Ik doe wat mij het beste lijkt; negeren. Laat mij in dit geval maar de meest verstandige man zijn.
Dan zie ik de file voor mij oplossen.
En rechts ontstaat er voldoende ruimte. Dus ik kan de man veilig voorbij laten gaan.
Keurig geef ik richting aan. De man achter mij geeft direct gas. Zijn wielen spinnen.
Maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet nog héél even de man zou tergen.
Ik ga naar rechts, maar het duurt zeker 200 meter voordat de Audi mij daadwerkelijk kan inhalen, zo langzaam wijk ik uit.
De man is compleet psychisch gestoord geworden.
Hij gaat naast mij rijden, stuurt woest kort naar rechts en raakt mij net niet. Dan balt hij zijn vuisten, maakt een snijbeweging langs zijn nek en drukt daarna zijn gaspedaal volledig in het asfalt.
Met minstens 180 kilometer per uur slalomt hij de horizon tegemoet. Het verschil tussen rijbaan en vluchtstrook snapt hij niet meer.
Ik praat mijn gedrag niet goed, maar ik vind mezelf een hele grote jongen omdat ik mij niet liet intimideren door het stuk testosteron wat achter mij reed. En door de man die daarin zat.
Vrolijk fluitend vervolg ik de laatste kilometers van de snelweg.
Afslag Asten; ik moet eraf.
Dan wordt mijn aandacht getrokken door blauwe zwaailichten. Op de parkeerplaats naast de afslag zie ik een politiewagen. Daarnaast de bewuste Audi. Een tierende man leunt tegen de snelle bak, in toom gehouden door twee potige agenten.
Ik ben de beroerste niet, dus ik toeter even ter herkenning. Woedend draait hij zijn hoofd mijn richting in. Hij herkent mij. En gelijk gaat hij stampvoeten, zwierenzwaaien en schreeuwen.
Ik mime dat mijn hoofd in een strop zit. Vervolgens wrijf ik met mijn duim en wijsvinger tegen elkaar, alsof ik heel veel geld aan het uitgeven ben.
En daarna werp ik hem een kushandje toe.
Want ik ben een echte heer in het verkeer.
Als ik achter je had gezeten had ik je aangeduwd. Of was uitgestapt. In ieder geval had je stuurwiel gegeten.
Maak jezelf niets wijs, want jij bent geen heer in het verkeer meneer! Je bent een ego gedreven, verkeer ophoudende, gevaarlijke situaties uitlokkende aso … net als de bestuurder van de Audi.
Geef elkaar de ruimte in het verkeer. Laat snellere voertuigen gewoon voorbij en sluit aan in files. Veel ruimte voor je laten vergroot de file achter je enorm. Een groot licht signaal en/of knipperlicht naar links gebruik je om langzamer verkeer voor je te waarschuwen. De claxon is alleen voor noodgevallen.
Je reactie is voorstelbaar, maar wat win je er mee. Hij is asociaal en zal zijn gedrag niet veranderen, en jij gedraagt je ook wat ehhh minder sociaal. En voor de verkeersveiligheid is het ook niet best. Wees de wijste en geef hem voorrang, en bedenk dat jij moreel superieur bent.