Decennialang is het een pijler in het bestaan van de moderne man: de Pirelli kalender. De Italiaanse bandenfabrikant dacht ergens begin jaren ’60 dat het wel tof zou zijn om de waardering naar hun clientèle uit te drukken in een mooi geschenk. Aldus ontstond de Pirelli kalender. Een simpel geval voor aan de muur, waar de twaalf maanden werden opgesierd door evenzoveel halfnaakte mokkels.
In de loop der jaren maakte de kalender een ontwikkeling door waarbij de dames steeds naakter en mooier werden, de betrokken fotografen beroemder en de kalender zodoende steeds gewilder werd. De Pirelli kalender groeide uit tot een instituut waar naaktfotografie de buitencategorie vormde. Met een beperkte oplage en een flink prijskaartje kun je je voorstellen hoe gewild hij was. Geen directiekamer of flashy reclamebureau was compleet zonder de wulpse welvingen waar Pirelli je op trakteerde.
Nu 2016 bijna ten einde is wordt er reikhalzend uitgekeken naar de versie voor het komende jaar. Fantasieën en speculaties slaan al bij voorbaat op hol: gaat Beyoncé eindelijk functioneel naakt en zien we Lara Stone op een mooi strand kronkelen alsof het een lieve deugd is? Spoelt Gigi Hadid speels het zand uit haar navel met een sloense blik in haar ogen? Of laat Kendal Jenner eindelijk zien hoe wulps een naakte millenial kan zijn?
Het antwoord is: nee. Niets van dattum. De modellen op de aankomende kalender zijn – net als die van het afgelopen jaar – tamelijk volledig gekleed. Dat is jammer, want als man zien we graag een mooi bloot vrouwenlijf. Gezien de leeftijd van de modellen zijn we daar overigens blij mee: de gemiddelde leeftijd van de dames op de foto’s raketeert namelijk naar die van Henk Krol’s achterban. We noemen Uma Thurman (46), Charlotte Rampling (70), Hellen Mirren (71), Juliannne Moore (55) of Robin Wright (50).
Nu is er niets mis met dames op leeftijd – oh nee – maar in combinatie met het instituut dat de Pirelli kalender ooit was is dit in de ogen van veel mannen net zoiets als wanneer bij de Formule 1 ook de Ferraris 125 S mogen meedoen. Of onze oma’s bij de Miss Universe verkiezing. Ben Cramer bij het Junior Songfestival. De Sports Illustrated met een bloedhete burkini special.
Misschien moeten we niet zo zeuren en er gewoon even aan wennen. Wij vragen ons desondanks hardop af: Heeft Pirelli soms een hekel aan zijn klandizie gekregen?
Weet je dat het vanwege die kalender is dat ik nooit op een Pirelli heb willen fietsen? Laat staan dat ik er banden van wilde.
En dank dat er niets mis is met dames op leeftijd (-: