“Apple is niet alleen voor rijke mensen,” zei Applebaas Tim Cooke onlangs. Ik moest even gniffelen. Die Applespullen zijn toch allemaal superduur?
Een paar dagen later hield Cook een keynote vanuit Cupertino, waar Apple’s hoofdkantoor staat. Voor degenen die geen idee hebben waar dit over gaat: een keynote van Apple is een presentatie waar hun nieuwe spullen voor het eerst aan de wereld worden getoond. Daar doen ze heel bijzonder over en de gecreëerde hype heeft inmiddels méér dan het gewenste effect.
De zaal zit dan ook vol mensen voor wie het merk boven een religie staat, met paus Tim Cook als de plaatsvervangende belichaming van Apple’s oprichter en über God Steve Jobs. Niet alleen de zaal zit vol adepten. De keynote wordt rechtstreeks via diverse kanalen gestreamd en wereldwijd gevolgd door miljoenen techgeilers, die allemaal als eerste willen horen dat de nieuwe iPhone X geen knop meer heeft maar een volledig wrijfscherm. De revolutie wordt geteleviseerd, zong ooit een wijs man, en anno 2017 staat dat nog steeds als een huis.
In het verlengde van Cook’s woorden mag je straks voor de nieuwe generatie smartphone een flink armeluisalaris ophoesten: € 1159,-.
Veel geld voor een slimme telefoon. Maar het is dan wel een revolutionair toestel – uiteraard naar eigen zeggen – zonder thuisknop en zonder rand. Daarmee bedoelen ze dat wat eerst recht was, nu rond is en dus naadloos de voor- met de achterkant verbindt. Tja.
Je kunt voor het bedrag ook 450 vrienden op een biertje trakteren maar hé, wie heeft er vrienden nodig als je online de hele wereld digitaal kunt high fiven?
Apple het toonbeeld dat je met goede marketing een gemiddeld product voor veel teveel geld kunt verkopen, en gratis reclame in de media krijgt bovendien. Want zeg nu zelf leest U in het nieuws als bijvoorbeeld Gazelle een nieuwe stadsfiets introduceert?