Eindelijk werd ons geduld beloond. Op nieuwjaarsdag zat hij bij Eva Jinek aan tafel: Arno Kantelberg himself, de man die elke week in Volkskrant Magazine min of meer bekende mannen langs de maatlat van de mannenmode legt. En haarfijn uitlegt welke zonden ze tegen de geldende modevoorschriften begaan.
Bij Jinek kwam hij vertellen wat wij (mannen) in 2018 geacht worden aan te trekken. En wat we op straffe van een bekeuring door inspecteur Kantelberg van de modepolitie per omgaande naar de kringloopwinkel moeten brengen. Dit was zijn verlossende boodschap: strak is uit! Eva helemaal opgelucht, want zij zag ze vorig jaar overal: die strakke ‘jasjes’ en ‘broekjes’ die ‘de hele contouren van het mannenlichaam’ lieten zien. Ze liet ons niet in het ongewisse over wat ze zich bij die contouren voorstelde. Ze speelde even luchtgitaar, met als instrument de torso van de man.
Heel Nederland was getuige. Die gitaar had trekken van Tarzan, maar toch minstens van Freek: van een machtige imaginaire borstkas daalden Eva’s handen af naar smalle imaginaire heupen! Modelletje Bram is voor onze meest populaire anchorwoman dus definitief passé. Arno voelde haar broeierige stemming goed aan en deed er nog een schepje bovenop. Die broeken uit 2017 waren zo strak dat je ‘de aders over onze kroonjuwelen zag lopen!’
Wij, mannen hebben onze vrouwen dus een jaar lang laten soppen door ons overdadige vertoon van seksuele signalen. Jullie happen naar adem, jullie moeten uitgeput zijn van jullie eigen (door ons veroorzaakte) hitsigheid! Hoog tijd dat onze broeken en jasjes wat wijder worden zodat jullie weer tot jezelf kunnen komen. Kantelberg gaf het goede voorbeeld: een stemmig enigszins ruimvallend zwart jasje, wit overhemd, zwart strikje. Geen seks te bekennen.
Ik moet iets gemist hebben in 2017! Mij zijn die strakke jasjes en broekjes volledig ontgaan. Er kwamen zat mannen in pak voorbij geschoven, maar dat waren naar mijn idee dezelfde pakken als altijd. Ik heb Matthijs van Nieuwkerk wel eens bijna uit een pak zien barsten waarin hij opgepropt zat, maar dat moet ruim voor 2017 geweest zijn, want ik ben al jaren DWDD-moe.
Kantelbergs pak anno 2018 (hij zal toch wel doen wat hij predikt!?) leek als twee druppels water op dat van politiek verslaggever Joost Vullings die naast hem aan tafel zat. Een pak van twintig jaar oud, verklapte deze. Alles komt een keer terug, was het commentaar van Kantelberg. Drie keer rechtsaf is ook linksaf, voegde hij eraan toe.
Dat klinkt even heel logisch, maar iedereen weet dat afslagen nemen in de mannenmode een onbekend fenomeen is. 2018 had net zo goed 1918 kunnen zijn. In Kantelbergs modehoekje gaat het vooral over zaken die je met een liniaal moet meten. En het blijft bij millimeterwerk. Morrelen in de marge.
Voor de mannen ter sprake kwamen ging het even over vrouwenmode. Bij vrouwen gaat volgens Kantelberg de focus terug van de billen naar de boezem (bye bye Kim Kardashian), en de crop top (blote buik!) zou een comeback maken. In de mannenmode gaat het überhaupt nooit over lichaamsdelen, laat staan zichtbare. Voor blote mannenbenen moet je al helemaal naar een voetbalveld, voor meer dan benen naar een pornofilm.
In 2017 was de modekleur roze, zei de mierenneuker van de mannenmode nog. In 2018 wordt het geel. We hebben het dus nog steeds over vrouwen want voor mannen is er nooit een modekleur. Voor mannen is kleur taboe! Alle mannen aan tafel waren voor de gelegenheid volledig in zwart en wit. Zelfs bruin, vaal-, en heel donkerblauw (wat toch al hoogst twijfelachtige kleuren zijn) en grijs (van hetzelfde laken een pak als zwart en wit) waren in velden noch wegen te bekennen.
Mannenmode, zou dat nou geen goed idee zijn? En dan een keer echt, bedoel ik!
Ach, ik heb de mode jaren geleden al afgezworen. Ik ga voor stijl.
Daar heb ik het stiekem natuurlijk ook over. Wie weet überhaupt het verschil, tegenwoordig?
De blote buik komt terug;-(
Daar heeft die Kantelberg dan wel weer gelijk in: alleen mooie buiken kunnen bloot 🙂