
Bron: Pixabay.com
Het GVB zoekt nog proefkonijnen, voor april, om de laatste puntjes op de i te zetten voor de echte, echte, echte opening van de Noord/Zuidlijn. Leuk idee. Kun je zo’n beetje als eerste ervaren hoe het in die nog geen vier kilometer lange buis is.
De marketing rond de laatste loodjes is indrukwekkend, wat ik ervan zie. Het project staat de laatste decennia symbool voor onheil, enorme vertraging, veel teveel poen, gezeik en het instorten van monumentale panden. In de zomer kunnen we er in- en uitchippen, dus het GVB doet er alles aan om dit imago snel af te schudden.
Nieuwmarkt
Een tijd terug sprak ik een zestiger, op een verjaardag, die nog altijd de metro niet neemt in Amsterdam. Principieel. Vanwege nog groter gezeur in de zeventiger en tachtiger jaren. Kunstwerken tegenover het perron op station Nieuwmarkt herinneren hier onder andere nog aan.
Hier werd toen helemaal niets geboord, de metro werd gewoon ingedaald. Weet je meteen waarom een groot deel van wat bovengronds staat, zo lelijk is. In dat zeer oude deel van de stad.
De meneer op het feestje zal een uitzondering zijn. Wie is nog zo principieel? Als ik op het Centraal Station sta en naar Weesperplein moet, dan neem ik in ieder geval zonder enige scrupules die verwoestende route. Dat zal met een bestemming in De Pijp straks niet anders zijn.
Noord/Zuid
De schade in de jaren tachtig was uiteraard een stuk groter, nu er eindelijk door moeras geboord kan worden. Ook niet zonder gevolgen, maar hier zal ik tijdens toekomstige verplaatsingen geen seconde bij stilstaan. Zo gaat dat. We leven vrolijk door op de ruïnes van het verleden.