“Papa, ik moet wat knutselspullen meenemen voor school.”
“De zak met bierdopjes en wc-rolletjes staat in de berging, dat weet je.”
“Die hoef je niet meer te verzamelen, hoor. Dat spul is voor tot-en-met-groep-vijf-ers. Ik zit al lang in groep zes.”
“Aha. Oké. Wat heb je dan nodig?”
“Een fles slaolie, twee breinaalden, een oude plastic bak, een paar spelden, een dikke kurk, een banaan en een pakje condooms.”
Ik kijk haar bedremmeld aan en denk een hele harde ‘HUH?!?’
“Gaan jullie een illegale abortus knutselen, of zo? En daarna oefenen hoe je dergelijke ongemakken kunt voorkomen?”
Het is het enige scenario waarbij ik alle voorwerpen in één klap kan plaatsen: het ‘ongewenste’ met breinaalden en eventueel een geoliede hand verwijderen, boel opvangen in bak, kurk erin, dichtnaaien en voor eventuele toekomstige activiteiten oefenen hoe je een condoom om een ‘banaan’ frommelt.
“Jesses pap, nee zeg! Jij bent ook écht niet goed wijs, hè?”
Goed, dat dus niet. Opluchting alom. Bij mij. Maar wat dan wel?
“Wij gaan een balansexperimenteerbak maken!” kirt Simone enthousiast.
“Een watte?” In mijn hoofd zie ik de letters ‘s’, ‘e’ en ‘x’ nog steeds in het voorgestelde knutselconcept terugkomen.
“Nou, datte.”
Simone legt het met liefde wat uitgebreider uit, want ze heeft klaarblijkelijk goed opgelet.
“Die grote bak vullen we met verschillende vloeistoffen.”
[Zo lang het geen bloed is, vind ik alles best]
“Met de breinaalden en het papier bouwen we een drijvende brug. Maar papier hebben we op school, dus dat hoef je niet mee te geven.”
[Goddank]
“Met die spelden maken we de kurk rondom stabiel, zodat ie niet gelijk omkiepert op de vloeistof. En op die brug en die kurk kun je dan van alles laten balanceren.”
[Benieuwd wat ‘van alles’ is]
Dan kijken we wanneer het tóch omkiepert of gewoon ondergaat. En dat hangt dan weer af van welke vloeistof in die bak zit. Ik moet dus de olie meenemen. Lisa neemt kefir en afwasmiddel mee.”
“En wat balanceer je daar dan op?”
“Nou, gewoon. Van alles, dat zei ik toch? Een potlood, die banaan, juf Nelleke’s sigaretten, mijn iPhone…”
Ze ziet me schrikken van dat laatste. “Ja, dáár heb ik dus dat condoom voor nodig. Dan wordt ie niet nat als ie erin dondert. Is een lifehack! Kijk maar op YouTube. Leek mij wel handig.”
Een lifehack. Mijn dochter weet tegenwoordig zelfs al hoe je het leven moet hacken.
“En waarom dan gelijk een heel pakje condooms?”
“Omdat de rest van de klas er thuis niet om durft te vragen. En jij hebt er sowieso nog zat in ‘t nachtkastje liggen die je nooit meer gebruikt. Toch?”