
Bron: Pixabay.com
Ik heb boeken van Arendsoog en Witte Veder, en ook van Old Shatterhand en Winnetoe, kortom het maakt me niet uit of ik nou cowboy of Indiaan ben. En dan lekker mijn vriendjes, bespioneren en neer knallen. Daartoe heb ik een klappertjespistool. Dat heb ik van de goede Sint gekregen. Voor die tijd heb ik pistooltjes van hout gezaagd, want ik ben al vroeg een handvaardige knul. Tot mijn moeder ziet dat ze de aanschaf van zo’n echt zilveren schiettuig niet meer tegen kan houden en naar de goedheiligman belt, dat hij nu eindelijk toestemming krijgt zoiets cadeau te doen.
Wat dat betreft heeft de speelgoedwinkel het goed. Die verkoopt het pistool alsof het een Senseo is, klanten komen toch wel weer terug om met enige regelmaat de bijbehorende koffiepads aan te schaffen. En zo besteed ik mijn zakgeld, een kwartje per week, vaak aan nog zo’n rolletje klappertjes. Een rood papieren strookje met ronde hompjes kruit erop. De knallen zijn bescheiden, de rook die eraf komt minimaal. En schiet je er een tegenstander mee dood, dan laat die zich ter aarde storten als een stervende zwaan en een aantal tellen blijven liggen en dan mag hij weer opstaan. Dan is hij weer levend. Jezus wat leuk!
Op 8 maart aanstaande zal er in TivoliVredenburg te Utrecht op de Internationale Vrouwendag een festival plaatsvinden. Anousha Nzume is feministe, verklaard Anti Zwarte Piet demonstrant, en zal haar medewerking aan dat festival voortzetten, nu Frans Vreeke directeur van TivoliVredenburg heeft aangekondigd dat er in zijn centrum geen cowboy en Indianen kinderfeestjes meer georganiseerd zullen worden. Na klachten van haar en van de organisatie De Grauwe Eeuw. De club die een aanslag heeft willen plegen bij de intocht van Sinterklaas. Die daar niet voor wordt vervolgd. In tegenstelling tot de Friezen die het Randstedelijke Anti Zwarte Piet gedoe zat zijn en de weg naar Dokkum hebben geblokkeerd.
Na de Tweede Wereldoorlog zijn de problemen in ons land marginaal. De kredietcrises ten spijt, we hebben alle tijd gekregen het leven maakbaar te achten en de maatschappij te perfectioneren. Bij gebrek aan oorlog, natuurrampen en hongersnood zijn er mensen die zich zijn gaan bezighouden met allerhande misstanden uit de tijd, dat die zich voordeden. Racisme van toen wordt vertaald in een verbod op Zwarte Piet, geweld uit vroeger tijden moeten de namen van zeehelden weg gummen en mocht er zich een groepering gekwetst voelen, dan wordt die bediend met genderneutrale termen. De vraag is evenwel of we daardoor een betere samenleving worden, met betere mensen.
Terugkomend op cowboytje en Indiaantje spelen. Stel dat ons land bij een oorlog betrokken raakt. De derde wereldoorlog of iets dergelijks. Er is een groepering aan de macht die, net als Anousha Nzume en de Grauwe Eeuw, bepaalt wat ik moet vinden. Nu tetter ik mijn mening nogal vlot om mij heen. Dat vindt het regime niet fijn. En zo besluit men mij te komen halen. Er wordt aan mijn deur gerommeld, men trapt die in en plotseling sta ik oog in oog met mijn belager die zijn pistool op mij gericht houdt. Reken er dan maar op dat ik mijn kans afwacht. Langzaam glijdt een hand naar mijn broekzak. Even let mijn vijand niet op en knal… ik schiet ‘m dood, hartstikke dood! En niet een paar tellen liggen en weer opstaan, anders kan hij nog een kogel van mij krijgen! Dwars door z’n kop wel te verstaan. Het is immers hij of ik, leg ik later als verklaring af. Zal ik voor deze daad nog straf krijgen? In ons land weet je dat maar nooit…
Mooi verhaal Jan! Nog even en wij hebben hier ook een systeem als in China. Wie daar vijf keer door het rode licht de straat oversteekt wordt sociaal uitgesloten, is een outcast, kan zijn bankrekening niet meer gebruiken. Zou trouwens voor Amsterdammers een uitkomst zijn. Loop je op de Oudezijds de deur van een uitgebuite uit kan je ineens niet meer betalen! Dat wordt lachen, korte metten.
Dan moet zo’n hoerenloper zelf de business in om zijn schulden af te betalen 😉