
Bron: unsplash.com
Action verrijkt onze ether met radioreclame.
In deze reclame oreert een enthousiaste damesstem over haar extreem voordelige aankopen bij Action.
Waarbij ze eindigt met de prachtige volzin: “En waar ik eigenlijk voor kwam? Kaftpapier voor maar negenveertig cent!”
En precies daarin zit hem de crux.
Als ik kaftpapier nodig heb wil ik louter kaftpapier.
Maar als ik de Action binnen wandel loop ik de winkel uit met een kar vol zooi. Want alles is zo lekker goedkoop. Precies zoals de reclame doet voorkomen; je gaat één ding kopen en je komt terug met bizar veel zooi die je eigenlijk niet nodig hebt.
Je neemt meteen een gros aan kindercadeautjes mee. Voor de komende verjaardagen, of alvast voor Sinterklaas. En de chocolade kost ook geen drol. Daarbij ziet de plastic bloem er in het sfeervolle TL-licht nog best echt uit.
Wat een boodschap van 49 cent had moeten zijn blijkt een shopervaring van tenminste 45 euro te zijn geweest.
Maar waar die vrouw uit de reclame er super enthousiast over gilt baal ik als ik thuis kom.
Want die plastic bloem blijkt verwelkt, de chocolade is niet te vreten en de kindercadeautjes zijn al kapot voordat je ze in pakpapier wikkelt. Eigenlijk koop ik voor 44,51 euro een pak kaftpapier. En da’s best duur.
Misschien is dat het verschil tussen mannen en vrouwen, als het om shoppen gaat.
De man loopt te vloeken na een bezoekje aan Action. Terwijl de vrouw het liefst over de daken schreeuwt dat ze maar liefst tig euro heeft bespaard, omdat ze zo lekker goedkoop is gebleven. Als ze alle zooi bij andere winkels had moeten kopen, dan was ze immers twee keer zoveel geld kwijt geweest.
Met dat verschil dat je al die troep in eerste instantie niet eens nodig hebt. Het enige waar je daadwerkelijk behoefte aan hebt, is een pak kaftpapier. Voor weinig geld.

Bron: Pixabay
Action lacht de ballen uit haar broek.
Zij bestaat bij de zuinigheid van de Nederlander. Mezelf incluis. Action verdient er zelfs zoveel doekoe mee, dat ze er een eerlijke reclamecampagne aan kan wijden. En de Nederlander huppelt met alle liefde elke zaterdagmiddag weer een willekeurige Action in, op zoek naar koopjes.
Wat dat betreft is online shoppen een prachtige uitkomst.
Ik bestel voor 49 cent pakpapier en ik pleur voor iets meer dan 19,50 euro aan zooi in mijn digitale winkelmandje. Want vanaf 20 euro hoef ik geen verzendkosten te betalen. In plaats van 45 euro betaal ik nu dus maar 20 euro voor pakpapier én ik heb een zaterdagmiddag vrij! Wát een jolijt!
Nederland is zo lekker goedkoop gebleven.
Goedkoop is vrijwel altijd duurkoop. Als de consument wil eindigen met alleen een winkel als deze of soortgelijke dumpstores zijn we op de goede weg. Al die onnodig aangeschafte zooi vervuilt, draait andere middenstand de nek om en bovendien geeft die winkel qua publiek garantie op hoofdpijn en een irritatiepiek. De enige actie die nodig is, is niet gaan.