
Bron: Pixabay
Black Friday.
De commerciële bedoening is overgewaaid vanuit Amerika, en net als zowat alles vanuit Amerika is het supervet.
Zo vet als de kuif van Trump. En, precies zoals in Amerika, druipt de hebzucht er vanaf.
Black Friday is louter bedoeld om de portefeuilles van bedrijven te spekken.
Niet om jou tevreden te stellen.
Maar maken ze winst?
Ze houden ons een sappige worst voor.
Magazijnen puilen uit met niet verkochte producten. Overtollige voorraad dat alleen maar geld kost.
Dikke Dirken lazen over black Friday en Nederland was weer een commerciële hype rijker.
Overal staan mensen in rijen dik om een PS4 met 20% korting te kopen. Of Chanel Nr5, met een tientje aftrek.
En als een klein kereltje de laatste X-Box uit de schappen haalt, trekken we het gewoon uit zijn handjes. Korting is korting. Daar kan geen empathisch vermogen tegenop.
Maar levert Black Friday je daadwerkelijk fikse kortingen op?
Of zorgt het voor vette winst voor de bedrijven?
Nee dus.
Je koopt dingen die je eigenlijk niet nodig hebt.
Amerikanen zijn daar ook goed in. Waarom een kilozak kaasstengels kopen als je toch al 45% vetgehalte in je broekje hebt zitten?
Waarom sta je een uur in een rij voor een 4K tv terwijl je al een goed werkende 3K tv aan je muur hebt hangen?
Omdat je lijdt aan hebzucht.
Kopen omdat het kan. Niet omdat je het nodig hebt.
Vallen voor de vette worst.
En op dat gevoel speelt de commercie in.
Winkelketens laten je denken dat je fikse kortingen scoort.
Maar in werkelijkheid gooien ze voor de gelegenheid de officiële verkoopprijs omhoog. En daaronder doen ze net alsof je een goede korting ontvangt. Terwijl je misschien maar iets minder betaalt als de donderdag vóór Black Friday.
En ook dát trucje zorgt het niet voor winst.
Want ketens als Mediamarkt of Coolblue laten in hun cijfers zien dat de omzet stijgt op Black Friday, terwijl hun winstmarge vrijwel identiek blijft.
Het levert ze dus niets op. Behalve naamsbekendheid. En een leeg magazijn.

Bron: Pixabay
Black Friday is een farce.
De sappige worst smaakt heerlijk.
Maar de nasmaak is zo zuur.
Wacht ff, ik krijg een appje.
…
Als u mij wilt excuseren, ik lees net dat er een messenset te koop is, met fikse korting.
Vanavond snij ik een worstje!
Het blijkt dat wij Nederlanders toch een stuk minder gevoelig zijn voor die onzin als de Amerikanen. Wij willen eerst weten of de prijs inderdaad niet eerst is opgehoogd las ik in het AD…
Black friday voor mij betekent op zn minst 50 to 70% korting op n product. Als ik dat niet eens te zien krijg in n slogan van BF, gaat de mail of reclame direkt in de prullenbak. Wat ‘n kolder 10% is zoals ieder andere korting; mensen die deze hype gewoon klakkeloos volgen hebben maximaal n IQ van 90. I rest my case.