Deze week zat ik met een vriend in de auto. We reden over de A2 en tegen alle verwachtingen in reden we geheel filevrij. Het was avond, maar de zon scheen nog volop. Het was lekker cruisen zo, en ik wenste dat rijden door Nederland altijd zo chill kon zijn.
In de buitenspiegel doemde de grill op van een aanstormende auto, die ons vervolgens met veel snelheid voorbij zoefde. “Kijk die patser, met zijn dikke leasebak”, zei mijn autogenoot ietwat zurig. Terwijl de wagen die ons had ingehaald, voor ons alweer kleiner werd, keek ik hem aan.
‘Hoezo zijn leasebakken per se dik’, dacht ik?
“Volgens mij is een leaseauto juist superrelaxed”, antwoordde ik. “Je kunt heel gemakkelijk een auto kiezen die bij je past en je hebt er verder weinig omkijken naar.”
In een leven waarin ik streef naar zo min mogelijk verantwoordelijkheden, viel opeens het kwartje. De noodzaak om me over zaken te bekommeren waar ik me niet over wil bekommeren, zag plots een richting waar ik nooit eerder aan had gedacht. Autorijden, dat kon anders. Of dan in elk geval de constructie van eigendom en kosten.
Als ik zorgeloos van A naar B kan komen met een auto die als ‘van mij’ aanvoelt, maar me tegelijkertijd het perspectief van financieel gewin biedt, waarom niet?
Een auto leasen is niet alleen heel eenvoudig, de voordelen lijken eindeloos. Zo ontdekte ik dus. Je afschrijving en vaste maandlasten zijn stukken lager in vergelijking met een eigen bolide. Als economisch eigenaar geniet je fiscale voordelen.
Ga je voor een ‘financial lease’, dan ben je zelfs juridisch eigenaar. Toch een verschil om je even in te verdiepen – wat helemaal gunstig is wanneer je ook nog eens kiest voor een occasion lease. Daar heeft tenslotte het grootste gedeelte van de afschrijving van de wagen al plaatsgevonden. Scheelt weer lekker in de maandelijkse kosten.
Bovendien heeft een occasion zich in de praktijk al bewezen en weet je dat je een goede, betrouwbare bak rijdt. En hij staat al bij de dealer voor je klaar ook: een bestel, een compact of – jazeker – die dikke leasebak om over de A2 te zoeven. In perfecte staat, dus niks om je mooie hoofdje over te breken. Nee, ik zou het wel weten.