Onhandige vaders én avontuurlijke mannen; het is in strijd met het nieuwe Britse verbod op stereotypes in reclames. Van de een ziet de reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority) de humor niet in. Van de ander concludeert ASA dat geïmpliceerd wordt dat vrouwen weinig avontuurlijk zijn. Daarmee zijn Philadelphia en Volkswagen officieel de eerste slachtoffers van de in juni van kracht gegane reclamerichtlijnen.
Als je het mij vraagt, zijn niet de roomkaas- en de autofabrikant, maar de Britse vrouwen de echte slachtoffers. De regelgeving rondom schadelijke genderstereotypes suggereert namelijk dat vooral vrouwen psychisch niet opgewassen zijn tegen impliciete beeldvorming. Daarmee onderstreept ASA wat wij allemaal allang wisten. Dat vrouwen het zwakkere geslacht vormen.
Nee, natuurlijk zijn vrouwen niet het zwakkere geslacht. Al helemaal niet mentaal. Maar áls er al een stereotypering in leven wordt gehouden, dan is het die van het ‘zwakkere geslacht’. En de dader is de Britse reclamewaakhond. Juist diegene die schadelijke genderstereotypes te lijf wil gaan.
Maar ja, Philadelphia had kunnen weten dat hun reclame zou worden aangepakt. Jonge vaders die onhandig met hun kroost omgaan, werd expliciet als voorbeeld voor onacceptabele beeldvorming aangehaald. Het is dus goed mogelijk dat zij dit expres deden, om hiermee in opspraak te komen en derhalve gratis extra exposure te krijgen.
Het verbod op de reclame voor de elektrische Volkswagen eGolf geeft aan hoe arbitrair het oordeel van de reclamewaakhond kan zijn. Enkel omdat twee mannelijke astronauten én een mannelijke atleet met prothese in beeld komen, tegenover een kamperend stel en een vrouw die in bijzijn van een kinderwagen een boek leest, wordt door ASA geconcludeerd dat Volkswagen vrouwen bewust als minder spannend neerzet dan mannen. En dus draagt deze reclame een schadelijk stereotype uit.
Een beetje vergezocht, als je het mij vraagt. Vooral wanneer je meerekent dat de Volkswagen eGolf ook is uitgerust met park assist. Als Volkswagen bewust een stereotype had willen uitmelken, was het genoeg geweest om een vrouw de auto te laten inparkeren.
De Philadelphia reclame:
De Volkswagen eGolf reclame:
https://youtu.be/U4tAVYvYz7U