De telefoon gaat. Ik sta half in een gesprek met een collega, maar ik loop toch even naar mijn bureau om op te nemen. Het is een 085-nummer en op dat moment weet ik eigenlijk al genoeg. Het gesprek loopt dan ook exact hoe ik het wil.
“Hee, met Pascal.”
“Goedemiddag mijnheer, u spreekt met Lisa van de Nationale Energie Vergelijker. Sorry dat ik u…”
“Hee Lisa. Ik hoort dat het over energie gaat? Okee, dan zijn we weer klaar!”
Waarna ik direct de verbinding verbreek. Ik ken Lisa niet, maar zij zal deze vorm van abrupte onbeleefdheid ongetwijfeld wel gewend zijn. Moet ze me maar niet bellen.
Ik sta als zzp’er ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een tamelijk onnodige organisatie die gretig met andermans gegevens de boer op gaat. Met als gevolg dat ik word lastig gevallen met telefoontjes van energieverstrekkers waar ik totaal niet op zit te wachten. En dat vind ik weer lullig voor Lisa.
Ik snap je wel, Lisa. Zo’n bijbaantje naast je studie Antropologie, waar je ‘s middags vanuit een warm en droog kantoor samen een hele batterij callcentermedewerkers een hele rits nietsvermoedende potentiële klanten belt. Waarvan het gros totaal niet op jou en je te behalen targets zit te wachten. Je belt tenslotte ongevraagd met een product dat toch een lastig iets blijft. Iedereen heeft al energie en je aanbieding boeit me niet. Om nu op een onschuldig moment daarmee aan het denken te worden gezet, daar heb ik dus totaal geen trek in.
Toch heb ik het met je te doen. Ik kan me dus goed voorstellen hoe vaak een beller je de wind van voren geeft of, net als ik, subiet het gesprek overneemt om vervolgens meteen op te hangen. Dat is lullig voor je. Maar begrijp me niet verkeerd: mijn nummer staat nota bene in het bel-me-niet-register, en toch word ik gebeld? De KvK gaf me nog een extra tip waarbij het nummer dat me belde ergens kan aangeven, maar dat was meer een doekje voor het bloeden.
Sorry dus dat ik zo kil en kortaf was. Je klonk als een hele leuke meid en je verdient beter. Daarom, voor alle energievergelijkers die me in de toekomst nog gaan bellen: alvast sorry dat ik je direct ophang.
Die energievergelijker.nl staat sowieso bekend als een zeer agressieve, malafide bedrijf dat vooral ouderen en minder assertieve mensen langdurige, veel te dure energiecontracten aansmeert.
Ze dachten dat ik een goedkoper contract voor gas konden verkopen. Maar ik heb helegaar geen gas.
Toen ik de klachten op internet ging voorlezen hing ze op.
Mocht je gebeld worden door 085-7731963, vooral niet opnemen dus.