In tijden van onrust en onzekerheid is er één ding waar mensen wél van op aankunnen. Iets wat altijd op ons wacht, om troost te bieden in donkere tijden. Wat dat is? Nou ja, drank natuurlijk.
Hoe kutter je het hebt, des te meer reden om eens flink naar de fles te grijpen. Zo’n natte kus die soelaas biedt, zo’n hete lebber waar je altijd op kan vertrouwen is van alle tijden. Dus zeker in deze bizarre periode van quarantaine, deze lockdown die de flexibiliteit heeft van het elastiek uit een ouwe slip van Pavarotti. Deze periode waarin we voor de verandering eens niet kunnen terugvallen op het aloude instituut en verlengstuk van menig huiskamer: de kroeg. Want het café, lieve mensen, is dicht. Gesloten tot nader order, of dan in elk geval niet beschikbaar om aan de toog te hangen om je leed weg te spoelen met ettelijke vazen bier.
En bier, daar wilde ik het net even over hebben. Niet zozeer omdat corona ook de naam van een biermerk is. Wel omdat deze coronafase, als ik de gesprekken om me heen volg, zal leiden tot een aantal opmerkelijke pieken in de statistieken. Zo wordt hier en daar gesproken over een baby-boom (de cornonakomelingen), ergens medio november. Ook wordt een piek verwacht in echtscheidingen en waarschuwde het meldpunt voor huiselijk geweld eveneens een mogelijke groei van hetgeen waar zij meldpunt voor zijn. Zelfs de Kindertelefoon staat sinds kort roodgloeiend.
Ik dacht dat mensen, nu ze noodgedwongen thuiszitten, vooral dikker zouden worden. We kunnen immers niet meer naar onze vaste sportadressen en die motivatie om thuis te fitnessen is inmiddels net zo geslonken als de hoop dat we dit jaar nog een leuke zomer gaan beleven. Thuis ben je, en thuis zul je voorlopig nog wel even blijven. Daarom zagen supermarkten de afgelopen tijd een dikke stijging in hun omzet en is het logisch om te denken dat we thuis dus ook meer zitten te zuipen. Waarom ook niet? Juist in deze tijd van schrale feestjes zullen we zelf de slingers moeten ophangen.
Ik was dan ook ronduit geschokt toen de Nederlandse Bierbrouwers afgelopen week het bericht eruit gooide dat stelt dat zelfs de nationale bierconsumptie in dit land is gedaald. En niet zo’n beetje: de bierverkoop in Nederland daalt met 36% door maatregelen omtrent COVID-19. ZES-EN-DERTIG PROCENT!!
Ik vind dat ronduit schokkend. Als we zelfs al gestopt zijn met ons leed te verdrinken, dan weet je dat het pas écht goed mis is. Geef deze crisis der crisissen dus de natte middelvinger en drinkt, makkervrinden. Proost!