Dit drieluik schrijf ik omdat ik mij oprecht verbaasde over het belachelijk slecht opgeleide winkelpersoneel in deze meubelzaak. Het personeel neem ik niets kwalijk, het management des te meer. Ik zal omwille van het personeel dan ook niet de desbetreffende winkel vernoemen; daar heeft niemand Profijt van.
Dit is deel één van de drieluik.
Oriënteren
We besloten om van ons vakantiegeld een nieuwe hoekbank te kopen. Het geld stond nog niet op onze rekening, maar we gingen ons alvast in verschillende winkels oriënteren. Bij een meubelzaak vonden we een bank waarop mijn vrouw op slag verliefd werd. Enthousiast bladerde ze door de folders die op het bijzettafeltje naast de bank lagen.
Een dame van de winkel sprak ons aan.
Met veel professioneel enthousiasme oreerde ze over onze toekomstige bank. Ze informeerde ons over de verschillende soorten vulling, ze liet ons de keuzes tussen de kleuren zien, ze adviseerde een bepaalde poot voor onder de bank.
Tot zover niets aan de hand. Deze dame benaderde ons volgens het boekje.
Na wat over en weer geklets ging de dame in kwestie er vanuit dat ze een offerte kon opstellen. Wij hadden in het begin van het gesprek keurig aangegeven dat we ons louter aan het oriënteren waren, maar mevrouw ging er blijkbaar vanuit dat we al een keuze gemaakt hadden. Ze vroeg ons naar de beschikbare ruimte en toen we vertelden dat we nog geen maten hadden opgenomen, raakte ze geïrriteerd. Zonder juiste maten kon zij immers geen offerte opmaken.
“We hebben geeneens geld, dus we gaan sowieso geen bank bestellen nu,” ketste ik terug. Daarop veranderde de gehele houding van deze mevrouw. Gemaakt vriendelijk wenste ze ons een fijne dag en zo snel als mogelijk nam ze afscheid, om naar een andere potentiële klant te wandelen.
Mijn gevoel vertelde mij dat we per direct online hetzelfde merk bank via een andere leverancier moesten gaan bestellen, maar op de terugweg naar huis besloten we dat deze mevrouw een slechte dag had. Zodra het geld op onze rekening stond zouden we terug naar deze winkel gaan.
Geloof mij, dat was niet slim.
Lees deel 2 hier.
Deel 3 lees je hier.