
Fotobron: Pixabay.com / StockSnap
Even een greep uit recente bijdragen van Netflix aan onze volksgezondheid:
WARRIOR NUN. Als een weeskind in een lijkhuis ontwaakt, ontdekt ze dat ze superkrachten heeft als uitverkoren aureooldrager voor een geheime sekte van op demonen jagende nonnen.
DARK. Als een kind vermist wordt gaan vier families op zoek naar schokkende antwoorden.
JEFFREY EPSTEIN. filty rich. Uitleg overbodig.
THE SINNER. In een klein plaatsje in New York zoekt een rechercheur naar antwoorden op verbijsterende misdaden, terwijl hij worstelt met zijn eigen demonen.
VIKINGS. Zes seizoenen vol dodelijk slachtwerk.
Het is één al bloederigheid, verraad, geweld, horror, oorlog, moord en doodslag. Soms in een enkel filmformaat, soms met de deegroller uitgesmeerd over meerdere seizoenen.
Dit is wat Nederland bingt in het weekend. Pandemieën, zombies, vervloekingen, seriemoordenaars, terrorisme, seksuele afwijkingen. Alsof we niet genoeg ellende op ons bord hebben.
Ik zie nauwelijks een serie die iets kunstzinnigs, waardevols of zelfs maar een begin van esthetiek in zich heeft.
Alles draait om macht, geweld, seksisme, illusies, tovenarij en beelden van mannen en vrouwen die niets met de werkelijkheid van doen hebben.
Ben ik een moraalridder in wording, vraag ik u af. Misschien, maar het valt me op dat je schoonheid, verstilling, contemplatie, fijne dialogen, relationele verwikkelingen met een kaarsje in het het aanbod moet zóéken.
Films waardoor je eens tot nieuwe gedachten over je eigen leven kunt komen? Integendeel, de kijker wordt platgewalst, gebombardeerd en volgestouwd met allerhande shit, die hem leeg en gedesillusioneerd achterlaat.
Wanneer ben jij na het kijken naar zo’n goedkoop wangedrocht energiek uit je stoel opgestaan, vol ideeën en creatieve oprispingen. Nooit toch? Lamlendig naar de koelkast slenteren was wat er op zat, veel te laat onder de wol met alle beelden, nog buitelend in je werkgeheugen. Droom zoet.
En naarmate het verdienmodel van Netflix floreert, gaan we op weg naar een steeds overtreffender trap.
Maar er is hoop. Zoals Hans Teeuwen nooit meer over die scene met Beatrix heen kwam, zo zullen we zien dat de wal het schip keert en de kijker genoeg menselijk wrakhout uit elkaar heeft zien knallen of leeg heeft zien zuigen.
Leegzuigen… wacht even, mailtje van Netflix.. herinnering. Het tweede seizoen van Kingdom, ik ben bij aflevering 3 en de opnieuw tot leven gewekte Koreaanse waanzin-zombies doen een aanval op de nietsvermoedende hoofdstad… Oh ja… ben benieuwd…