Wel eens gekeken naar Opsporing Verzocht? Meer dan een miljoen Nederlanders en Geert Wilders schijnen er wekelijks naar te kijken.
Of het iedere week dezelfde kijkers zijn, weet ik niet. Wel vraag ik mij af wie deze kijkers zijn.
Welke types zijn dat? En waarom kijken ze eigenlijk? Volgens AVROTROS zijn het “een miljoen potentiële tipgevers”. Tips waarover? Over het programma? Dat het spannender kan?
Wij noemen het bij ons thuis al heel lang Opsporing Lichtgetint, vanwege het grote aandeel deelnemers uit Tintië. Ik zeg ook bewust “deelnemers”, omdat ik namelijk het idee heb dat ik gewoon naar een gesponsord spelprogramma, genaamd Just Do It zit te kijken. Dat komt voornamelijk door Anniko van Santen.
Ik ken haar nog uit de Telekids-tijd van mijn jongste zoon. Anniko’s carrière bestaat voor een groot deel uit het presenteren van gesponsorde tv-programma’s. Niet alleen in de periode dat ze voor “de commerciëlen” werkte. Ook vanaf het moment dat Anniko voor de “publieken” ging werken, ging het van overduidelijke naar heel erg geniepige reclame. Zoiets.
Op een of andere wijze krijg ik dat dus niet uit mijn hoofd als ik naar Opsporing Lichtgetint kijk.
Telkens als er weer een deelnemer aan een overval, mishandeling, verkrachting of gewoon een moord in beeld komt, draagt negen van de tien zo’n capuchon-trui van Nike. Vol in beeld. Meestal van boven. Van wel tien camera’s soms en vaak op een zelfde soort locatie, zoals een geldautomaat of een bejaardenwoning.
En denk nou niet dat het hierbij alleen maar gaat om het afbeelden van slechts die bekende swoosh. Nee, ze spreekt de naam ‘Nike’ ook nog schaamteloos uit en de deelnemers die de kleding van het merk dragen, worden expres geblurd, om zo de aandacht nog meer op het merk te vestigen. “De verdachte was gekleed in een zwarte sweater met capuchon, ook wel hoodie genoemd, van het sportmerk Nike”. Soms vermeldt ze ook nog de badslippers van subsponsor Adidas, maar dan is de deelnemer meestal allang af. Daar kun je namelijk niet op rennen.
Verder hoor je nagenoeg niets over de deelnemers. Zij hebben waarschijnlijk in het contract staan dat ze anoniem blijven. Privacy. Is dit nooit iemand opgevallen? Hallo, Commissariaat van de Media? Angela de Jong? Ben ik nou de enige?
Opsporing Verzocht is gewoon een door Nike gesponsord spelprogramma van AVROTROS, onder regie van de communicatieafdeling van de Politie.
Ik wil dus een duidelijke “dit programma wordt gesponsord door…” vooraf zien. Anders ga ik Geert Wilders écht serieus nemen.