Volgens mij heb ik het goed gehoord, uit de mond van Bruls. “Iedere winkelier is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de mondmaskerplicht. Opstandige klanten zonder mondmasker dien je zelf uit de winkel te verwijderen en oh wee als je daar politie of BOA’s bij nodig hebt, dan krijg je als winkelier ook een boete…”
Het duurde even voordat het bezonk bij me. Hier wordt de winkelier keihard met de rug tegen de muur gezet, met het mes op de keel. Want als er iets wel bewezen is het afgelopen jaar, dan is het wel dat mondmaskerweigeraars niet altijd even vredelievend zijn. Sterker nog, dit nodigt iedere maskerweigeraar met radicale inslag uit tot provocerend gedrag.
Wat moet je als winkelier doen? Beveiligers inhuren en die voor je winkel zetten? Dat nodigt al uit tot onaangename reacties. En mondmaskerweigeraars zijn (soms) ook niet van gisteren: netjes met je kapje op naar binnen en dan bij de verse groente het kapje af en gaan hijgen over de komkommertjes… Laten we hopen dat gezond verstand hier gaat zegevieren. Dat we geen knokpartijen krijgen en onderbetaald winkelpersoneel -met gevaar voor eigen gezondheid- die maskerweigeraars aan armen en benen de winkel uit moeten slepen.
De Nederlandse overheid weet het lekker te brengen en legt het probleem daar neer waar het niet thuishoort. Denken we nog even een stap verder, dan staan we in 2021 ons vaccinatiebewijs door een sleuf te trekken of tegen een kaartlezer te drukken. Anders geen boodschappen. De pratende drone die op Black Friday in Rotterdam het en masse toegestroomde publiek sommeerde om naar huis te gaan, helpt ook niet mee om te verhinderen dat ik “1984” van Orwell op mijn netvlies krijg.
2020 is het jaar van verlies, op heel veel fronten.
Zullen we een beetje lief doen voor elkaar en elkaar ruimte en begrip schenken?