
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay
Vanaf vandaag stopt de telefoonterreur. Een callcenter mag jou niet meer zonder toestemming bellen.
“Ja, da’s niet nieuw,” hoor ik je denken, “want ik sta toch in het bel-me-niet-register?” Vast, maar de wet is per heden in jouw voordeel veranderd. Jij als consument hoeft niet meer aan te geven dat je niet meer gebeld wilt worden. Jij als consument moet specifiek aangeven dat je júist gebeld wilt worden. De omgekeerde wereld dus.
Voor alle nummers die beginnen met 088, 085, en alle anonieme nummers is het natuurlijk een enorme strop. Deze bedrijfjes zijn ineens strafbaar als ze willekeurige mensen bellen met het verhaal dat ze VEUL goedkoper via hen een abonnement op gas afsluiten. “Maar meneer, ik héb helegaar geen gas.” “Kunt u nagaan hoeveel doekoe u bespaart!”
“Wist u dat u bij De Energieknaller geld toe krijgt, als u maar even drie keer verstaanbaar ‘ja’ in de telefoon stamelt?” “Maar mevrouw, ik zit al vierentwintig jaar bij De Energieknaller.” “Klopt, maar we laten u als klant uitschrijven. Dan krijgt u een welkom!-korting. Bent u wel even 14 dagen van het stroom afgesloten, maar dat scheelt u toch zéker drie cent per maand!”
Ik heb me toch een tyfushekel aan dat soort malafide telefoontjes. Zo’n hekel dat ik zelfs onze vaste telefoon eruit heb gedaan. In de hoop dat ik eindelijk eens ongestoord mijn avondeten naar binnen kan werken. Maar die eikels bellen je ook mobiel. Boeit ze niet. En ze worden boos als je weerwoord geeft. Want ze hebben targets te halen.
Ik heb zo’n scheepstoeter in huis. Daarmee blaas ik zo’n 3 seconden in de telefoon als ik weer eens slachtoffer van telefoonterreur ben. En als het ge-godver aan de andere kant van de lijn gestopt is vraag ik of ze kunnen herhalen wat ze hebben gezegd. Ik ben namelijk een beetje doof. “Er zit een piep in mijn oor, snapt u?”
Maar sinds vandaag hoeft dat niet meer. Mijn scheepstoeter kan de prullie in.
Jammer. Ik begon dat telefoonterreur net een beetje leuk te vinden.