Tegen deze tijd zullen de laatst overgebleven dansers wel op bebloede knieën door de zaal strompelen, onder het gegalm van de zoveelste c-artiest met morbide obesitas. En dan gaan de kijkcijfers weer stijgen, want lijden vinden we leuk. Vooral als het om een ton euro gaat.
Maar de Dansmarathon van icoon De Mol, oogappeltje van de baas, heeft een kijkdichtheid van 3%, en dat is nog erger dan de herhaling van ‘Kerkepad’ op zondagmiddag.
Tien jaar over nagedacht, er een (onzichtbaar) goed doel (longziekten) aan gekoppeld, eindeloze meetings met ict-nerds, decorbouwers, sensationele ankeilers op de commerciële kanalen en gepresenteerd door ‘Ushi’ van Dijk, die iedere flop moeiteloos aan elkaar grimast. Bij de smaakmakers van RTL Boulevard kwam het kwijl uit de mondhoeken. ‘ Het wordt episch!’ En dat werd het…
Resultaat? 72 uur slaapverwekkende live-registratie van een personeelsfeestje dat maar niet wil aflopen. Alle andere bagger, zelfs de Meilandjes, moest dagenlang wijken. Maar het geminachte kijkgepeupel laat zich niet foppen. Dat is hoopgevend.
En bovendien was de film er al: ‘They shoot horses don’t they?’