Als je naar de buurtsuper snelt om een kratje pils voor je lief te kopen, dan wil het tot jouw grote ergernis wel eens gebeuren dat het schap leeg is en het bier van zijn favoriete merk niet aanwezig is. Je baalt dan als een stekker. “Ze kunnen die kratjes toch gewoon brengen?” mopper je dan. Maar dat kan alles te maken hebben met de tachograaf waarmee de chauffeur rekening dient te houden.
De digitale tachograaf is altijd leidend
Nadat het bier gebrouwen is en klaar voor vervoer naar jouw supermarkt, is het aan de vervoerders om ervoor te zorgen dat het bier ook echt geleverd wordt. Op zich geen probleem, ware het niet dat de chauffeurs zich aan de vervoersregels en -tijden te houden hebben. De digitale tachograaf is daarbij leidend. Geeft die aan dat de chauffeur moet pauzeren, dan moet er simpelweg gepauzeerd worden en mag je als chauffeur geen meter meer rijden. Doe je dat wel, dan wacht de vervoerder een behoorlijke boete. Laat je als vervoerde de politie de digitale tachograaf uitlezen en blijkt dat jij je niet aan de rijtijden gehouden hebt, dan ben je pas echt de sjaak.
Het wettelijke aantal toegestane uren mag niet overschreden worden
Precies dat is dus de reden dat het schap met het favoriete biermerk van jouw lief nog wel eens leeg wil blijven. De vervoerder zit aan het wettelijk toegestane aantal uren en moet pauzeren voor hij zijn route mag vervolgen. De tachograaf is wat dat betreft snoeihard en liegt bovendien nooit. Zet een chauffeur het voertuig op contact, dan dient hij de chauffeurskaart met de chip naar boven en de pijl naar beneden in de tachograaf te plaatsen. Rijd je met twee chauffeurs – om het bier zo sneller in de supermarkt te krijgen – dan dient ook de andere chauffeur de kaart in de extra gleuf te plaatsen. Is er sprake van een chauffeurswisseling, dan dienen de kaarten omgewisseld te worden.

Bron: pixels.com
Ook de activiteiten buiten het voertuig moeten ingevoerd worden
De chauffeur is ook verplicht om alle activiteiten buiten het voertuig in te voeren op de tachograaf. Het apparaat wil daarnaast ook nog eens weten in welk land en welke regio de chauffeur actief is. De digitale tachograaf registreert overigens altijd in de UCT-tijd.
Zo, nu weet je ook waarom er soms geen bier in het schap van de buurtsuper staat. Wellicht een goed idee omdat ook jouw lief in te prenten. Al zal die vast antwoorden: “Met een beetje geluk kun je nog wel bier krijgen bij een andere supermarkt.”
Gesponsorde bijdrage