Aan: de Reclame Code Commissie
To whom it may concern

Foto: Paco
Graag wil ik u wijzen op (en mijn ongenoegen uitspreken over) een grensoverschrijdende bushokjesreclame van het bedrijf Naïf Natural Skincare.
Laat mij de situatie even kort schetsen. Op de terugweg van mijn dagelijkse wandeling stuitte ik vanuit het niets op een zogenaamde ABRI-reclame, ook wel bushokjesreclame genoemd. We hebben het dan over die grote ingelijste posters op de zijkant van een bushokje.
Dat is op zich al hinderlijk omdat het mij het volle zicht op de reizigers ín het bushokje ontneemt wanneer ik kom aanlopen. Ik kan dan niet meer zien wie daar staat. Wat voor vlees ik dan in de kuip heb qua dóór getatoeëerde en/of agressief uitziende wachtende buspassagiers.
Soit, daar kan ik eventueel mee leven, want ik kan uiteraard altijd oversteken zodat ik op tijd een veilig heenkomen kan zoeken, mochten genoemde al dan niet dóór getatoeëerde ,agressieve buspassagiers het op mij gemunt hebben.
Schokkender echter is de aanblik van de reclame op het bushokje van genoemde Naïf Natural Skincare. Op de foto is een strand gesitueerd met daarop voluit in beeld een liggende vrouw in een bikini. Alleen dat laatste al kan niet meer in deze tijd, dat zult u met mij eens zijn.
Wij moeten ook rekening houden met de gevoelens van onze broeders en zuster uit het Midden-Oosten die er andere, in mijn ogen vaak subtielere, waarden en normen op nahouden. Mijn buurman Mo bijvoorbeeld, die een Midden-Oosten achtergrond heeft en bij de politie werkt, heeft het in zijn beschrijvingen van verdachten altijd over ‘een man met een normaal postuur’ wanneer hij het over iemand heeft met een beginnend buikje tot een redelijk gevorderde bierpens. Dat klinkt toch veel humaner? Eens?
Maar behalve dat lui liggen op een strand, zijn wij er nog niet! De liggende vrouw blijkt ook nog eens een vrij ‘volle’ omvang te hebben qua, met name, de bovenbenen – tegen het overtollig dik zijn aan. Waardoor het lijkt alsof Naïf wil zeggen: vrouwen zijn niet alleen te lui om te werken en liggen liever halfnaakt op het strand, maar zijn óók nog eens te dik .
Kortom, Naïf pleegt hiermee niet alleen grensoverschrijdend gedrag tegen de gemiddelde vrouw, maar is ook nog eens confronterend en grensoverschrijdend tegenover onze Oostelijke c.q. bible belt-broeders en zusters met andere normen en waarden met betrekking tot het tentoonspreiden van halfnaakte vrouwenlichamen.
Dan nog even het product van Naïf; de zonnebrandolie. Waarom moeten deze producten geproduceerd worden? Ga dan gewoon niet in de zon liggen, dan verbrand je ook niet. Lekker makkelijk trouwens om de zon de schuld te geven van huidproblemen. Is er al eens onderzocht wat al die olie en/of de chemische middelen die daarin zijn verwerkt met de huid doet?
Kortom, doe hier wat aan dames en heren van de Reclame Code Commissie en kom niet weer aan met de dooddoener ‘er zijn ergere dingen in de wereld’!
Met redelijk gemeende groet,
Ons, van de bezorgde moraliteitswatchers
Heer Paco, waarde 2e paasdag lezer ( als u deze reactie gaat lezen anders is het terzijde)’Naïf’ tsja, de beheersing van het Opperlans ( Battus) is deze onderneming onbekend. Zeg maar ‘ Naief’, of…? Na een kort onderzoek tijdens de 2e paasdag dienst in Wapenveld en het resultaat van een ondetzoek op ‘t plein na de pauselijke toespraak, werd ik bijna door de carabineri in een Fiat500 gepropt maar gelukkig ik kon ontkomen in de massa van deze jaarlijkse House Party Vaticano.
Mijn ietwat verderop (732 meter)wonende medelander liet ik de poster zien. Haar reactie: maak je niet druk! Waar de blsnke top der tepels, pardon der duinen schittert..’ Ja, stop maar jouw tepels zie ik nu. Wat?! %$#&*%$@. Opzouten jij..gluurder, voyeurist. Wacht even… smeer me nu helemaal in met deze factor 50 zonnebrand crême. Ja daar. En nu opzouten ik ga onder de zonnebank, maar dat terzijde.
Op de bus wachten en met je hoofd tegen zo’n dikke dij aan leunen. Ik zie het voor me.