Beste Paco,
Ik zit nu vier weken op de Malediven en zelfs hier waren de Nederlandse songfestivaldeelnemers een item in het journaal. Een zangduo dat zelfs nog valser klonk dan een politicus tijdens een Tweede Kamerdebat.
Even snel spiegelen dus. Het songfestival. Wat vinden wij daarvan? Moeten wij daar wel iets van vinden? Ik heb daar lang over nagedacht, maar we komen er niet onderuit. We moeten er wel degelijk iets van vinden, want het songfestival is de belangrijkste bijzaak van het leven tegenwoordig. Hoewel voetbal misschien een nog belangrijker bijzaak is, maar dit terzijde.
Wie kijkt ernaar? Velen, als ik de berichten moet geloven. Uiteraard de mensen bij wie de wekelijkse reclamefolders het hoogtepunt van de week zijn. Dat zij er naar uitkijken, is evident. Maar er schijnen ook hoogopgeleide mensen naar te kijken. Zelfs de linkse elite loopt niet meer weg voor een avondje songfestival. Met de gordijnen dicht uiteraard en het geluid zó afgestemd dat de buren het niet kunnen horen, maar toch…
Mensen van laag, gemiddeld, veelbelovend en hoog IQ zitten hier drie uur naar te gluren, mind you.
Er schijnen ook veel homo’s en homo-gerelateerde mensen naar te kijken. Mogen wij trouwens nog homo’s zeggen? Weet jij dat, Paco? Nou ja, andersgeaarden dan. Mensen die normaal gesproken masturberen op Italiaans koken en dat voor één keer per jaar hebben ingeruild voor masturberen op het songfestival. Voldoet deze omschrijving aan alle woke eisen, Paco?
Soit! Doe vooral wat je leuk vindt, is mijn levensmotto. Maar waarom andersgeaarden? Waarom lopen die er zo mee weg? Is er iets wat ons ontgaat, Paco? Waarom geilen die andersgeaarden toch zo op dat derderangs evenement? Is daarover al een theorie geformuleerd?
Wist jij trouwens, dat er op de werkvloer van het songfestival, zeg maar de plaats delict, honderden zogenaamde Keesmanagers rondlopen? Een welingelichte bron uit mijn omgeving, die zelf ooit meedeed aan dat festival, vertelde dat er zo ongekend veel gekeesd wordt tussen de deelnemers, dat daar speciale Keesmanagers voor zijn aangenomen.
Die hebben tot taak elke wip tussen de deelnemers in kaart te brengen en contractueel vast te leggen zodat er achteraf geen verschil van mening ontstaat over al dan niet grensoverschrijdend gedrag, tegen de wil in gekeesd worden en meer van dat fraais.
Want in dat festivalwereldje zit niemand ermee om een ander – vanuit stand – voor de bus te gooien als hij/zij/dinges daar zelf beter van wordt. En vervolgens doen de Juice Kanalen de rest. Waar mag ik braken, Paco?
Overigens denk ik dat het valse zingen van de Nederlandse inzending fake was. Gewoon een truc om aandacht te krijgen, want die miskleunen van het duo gaan de hele wereld over. Iedereen kent hen nu.
Wedden dat ze in de halve finale loepzuiver zingen en vervolgens de finale winnen? Allemaal een kwestie van een geoliede – strak geanalyseerde – ontwikkelingsstrategie.
Nou, ik wacht jouw berichten in spanning af. En neem mijn mening voor de verandering eens een beetje serieus.
En let vooral eens een beetje op de punten, komma’s en uitroeptekens in je email. Die laten, wat zorgvuldigheid betreft, nogal eens te wensen over.
Groet,
Oom Jort
Ons land zit al vol met malledieven. En dat songfestival gaat mijn neus voorbij hoor. Kijk er nooit naar.
Ben ik blij dat ik geen reclamefolders krijg/wil en nooit kijk naar de poppenkast die songfestival heet. Terug naar vroeger een gitaar en een microfoon en alle gekkigheid achterwege laten
Op de bewuste avond neem ik een extra dosis slaappillen om zo dat gekweel niet te moeten ondergaan.
Nogal een omslachtige manier om iets niet te hoeven zien. Je kunt ook gewoon niet kijken of een ander programma bekijken als je die pratende schemerlamp per se aan wilt hebben.
Kende alleen de valse versie en heb smakelijk gelachen bij Even tot Hier. Hoorde net in de auto voor het eerst de niet-valse versie. Geen Songfestival-fanaat maar die vond ik nog best meevallen. Dat is dan weer het voordeel van vals beginnen Daarna is alles beter.