Het is Pride-maand. Een maand waarin met name in de Verenigde Staten speciaal aandacht wordt besteed aan de positie, emancipatie en acceptatie van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen, transgenders en andere mensen van de LHBTIQ+ gemeenschap. Een themamaand die ook bij ons steeds meer aandacht krijgt.
En dat is goed. Goed om stil te staan bij het feit dat je als mens moet kunnen zijn wie je bent. En daarin bevestigd wordt. Dat we hier de vrijheid hebben om te mogen houden van wie je wilt houden zonder dat je daarvoor veroordeeld wordt. Zonder dat mensen die anders denken, vinden dat hun mening daarin relevant is. Wees wie je bent en heb lief wie je lief wil hebben. Jij bent jij – en daar heeft niemand iets over te oordelen.
Veel bedrijven en merken haken maar wát graag aan bij Pride Month. Om blijk te geven dat ook zij achter die waarden staan. De regenboogkleuren klateren momenteel als een warme douche over je heen, waar je ook gaat of kijkt. Prima, want hoe meer bevestiging en erkenning, hoe krachtiger het signaal naar de nitwits die het allemaal maar raar vinden dat je als man van mannen moet kunnen houden, of niet snappen dat er mensen worden geboren met een sekse waar de natuur een loopje mee neemt.
Elke kortzichtige bestaansontkenner die niet kan accepteren dat er dingen zijn die buiten zijn of haar beperkte wereldbeeld vallen, is er één te veel. Of die dat vinden omdat een boek van een of ander verzonnen opperwezen het stelt. Joh, denk nou eens na en laat een ander in zijn / haar / hun waarde.
Oh ja, even terug naar die bedrijven die zo vrolijk de regenboogvlag uithangen. Als het erop aan komt, is iedereen en zijn moeder ineens supporter van inclusiviteit. Vaak best hypocriet. Zoals merken die kleurrijk pronken er voor de LHBTIQ+ community te zijn, maar net zo makkelijk internationale sportfestijnen sponsoren in landen waar op homoseksualiteit de doodstraf staat.
Het pinkwashing is aan de orde van de dag deze maand en het slaat soms behoorlijk door. Het kan dan krampachtig overkomen, een streberig ‘ KIJK ONS, WIJ HOREN OOK BIJ DE GOEIEN!’. Terwijl je ook gewoon zonder toeters en bellen kunt stellen: het maakt niet uit wat je in je broekje hebt of hoe je over de wereld denkt, hier ben je welkom en wij verkopen aan iedereen die ons product wil kopen. Hoe meer, hoe beter. Want dáár gaat het om.